22 בפבר׳ 2016

יובש בעיניים – תופעה וטיפול

תופעת ה"יובש בעיניים" היא כרונית ובדרך כלל יכולה להחמיר עם הזמן, אם אין מטפלים בה.
לתופעה זו יכולות להיות מספר רב של גורמים: מחלתיים (כגון תסמונת סיוגרן), חשיפה מוגזמת של העיניים לתנאים קיצוניים כגון עבודה ממושכת מול מסכי מחשב, שהות ממושכת מידי בתנאי מזג אוויר הגורמים לייבוש העיניים ועוד.
לא תמיד ניתן לפתור את הבעיה, אך ברוב המקרים אפשר להקל עליה מאד. ולשם כך פותחו מגוון רחב של פתרונות.

 

פתרונות קונוונציונליים


הפתרונות ליובש בעיניים, בדרך כלל יהיו גם קשורים לגורמי הפתולוגיה. מגוון הטיפולים והתרופות רחב, נציין כאן כמה, אך המאמר יתרכז באופציות הטבעיות לטיפול והקלה על התופעה.

אחת הפתרונות הפופולאריים הם "דמעות מלאכותיות" או טיפות עיניים, המיועדים למקרים קלים יחסית, הנגרמים משימוש במחשב, חשיפה למזג אוויר מייבש ועוד.הם קיימים במבחר סוגים, המשתנים גם בסמיכותם, בין נוזל דליל או ג'ל שמנוני. לחלק ממוצרים אלה אין צורך במרשם.
למקרים קשים יותר של יובש בעיניים, המלווים בעיניים מודלקות, יתכן שרופא ימליץ על שימוש זמני בטיפות עיניים עם סטרואידים.

ישנם מקרים של יובש בעיניים, הנגרמים מבעיה בבלוטות מייבומיין, האחראיות על הפרשת המרכיב השומני של הדמעות, תופעה זו קרויה בשם Meibomian Gland Dysfunction המתבטאת בצמיגות יתר של הנוזל המופרש מן הבלוטות. הטיפול הסצפציפי לתופעה זו, בעצת רופא, נעשה לעיתים ע"י קומפרסים חמים מעל העפעפיים, לשחרור השומן מהבולטות הנ"ל.

טיפול ביובש בעיניים בשיטות טבעיות


לדעת רופאים, צריכה של חומצת שומן מסוג אומגה-3 (Omega-3), יכולה להקל על יובש בעיניים והסימפטומים הנלווים. תוספי התזונה המומלצים, הינם מוצרי מזון המכילים אומגה-3, כגון דגי ים צפוניים (כגון סלמון, סרדינים, הרינג ועוד). בין המקורות הצמחיים המומלצים לאומגה-3, ניתן למנות את שמן הפשתן, שמן המרווה המרושתת, זרעי צ'יה ועוד.

גם כמות המים ששותים, יכולה להשפיע על מידת היובש של העיניים, לכן מומלץ לשתות הרבה מים.

יובש בעיניים טיפול
יובש בעיניים טיפול טבעי

 

פעולות מקילות שאפשר לעשות לפני שהולכים לרופא


למשתמשים הרבה במחשב, רצוי לעשות הפסקה יזומה לאחר עבודה רציפה בכל 20-30 דקות, ולהביט על דבר מה הנמצא במרחק של 6-7 מטרים לכחצי דקה ואז שוב לחזור לעבודה.
לאותם סובלים מיובש בעיניים בשימוש במחשבים ומסכים אחרים, רצוי למצמץ באופן יזום, בעדינות, באופן כזה שתגרום יציאה של מעט דמעות, לשטיפה מלאה ומחודשת של העיניים.

רצוי להשתמש במשקפי שמש, להגנה מירבית על העיניים מקרינת UV, ובמשקפי אבק, במקומות בהם רוחות חזקות ואבק, ולנסיעה על אופנוע או ג'יפים פתוחים.

רצוי לנקות היטב את האיפור סביב לעיניים ובכלל רצוי לשתוף במים נקיים ופושרים את העיניים, לפני השינה.
כל הפעולות האלה יכולות להקל משמעיתית על יובש בעיניים.

בעיקרון אני מאמין שכדאי לנסות את כל הפתרונות הטבעיים, אם זה אומר תוספי תזונה, שתייה מרובה או פעולות פשוטות מכניות, שאנחנו ממילא עושים עם הגוף ( נקיון או עיפעוף העיניים למשל ), לפני שאנחנו מכניסים לגוף כימיכלים או חומרים מהונדסים.

המידע במאמר זה נועד לשיתוף בלבד. המידע במאמר אינו מהווה תחליף להתייעצות מקצועית עם רופא, מטפל מוסמך מתחומי הבריאות האלטרנטיבית, או בר סמכא אחר בתחומים המוזכרים כאן. כל שימוש במידע המופיע כאן הוא על אחריות הקורא בלבד.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה